Duktig kille!

Ibland är B en sån himlans duktig liten kille. T.ex. igår somnade han själv i sin säng när han skulle sova middag, just nu ligger han och vilar i sängen. Om han inte somnar är det helt ok för vi sov till kl.9 i förmiddags och ikväll ska han somna tidigare än igår (kl.23). Han mamma behöver verkligen somna i tid ikväll och resten av veckan också om jag ska klara av att vara ensam hemma med barnen hela helgen utan psykbryt.

Mer duktiga grejer: igår sa han "titta en bå" och "titta en bi". Bå= blå och bi= bil. Han kan säga "där mamma dessst" också = där mammas häst...

Idag hade vi dock haft ett totalt psykbryt också, B vägrade tvätta sig själv (förmodligen för att jag alltid hjälper honom med det nuförtiden, jag har blivit världens curlingmamma = kasst). Jag sa att om B ville åka med till barntimmarna fick han gå in på toaletten och tvätta händerna och munnen annars kunde han stanna hemma och så skulle A E och jag åka till barntimmarna själva. Eftersom han vägrade tvätta sig packade jag klart oss och gick ut i bilen och körde ett varv på gården medan B fick vara kvar själv inne (han stortjöt). Och tro att han inte skulle få följa med. När jag kom fram till dörren med bilen stängde jag av motorn och gick in för att fråga B om han skulle med, då visade han sina rena, nytvättade händer och att han hade tvättat munnen så det var bara att hoppa in i bilen och åka iväg. För er som tycker det här verkar elakt vill jag bara säga att jag har blivit en slapphänt mamma den senaste tiden: hotat med saker och sen inte alltid verkställt dom hoten. Konsekvens är ju A och O i barnuppfostran, nu jävlar. Han måste veta att när jag säger nåt då gäller det. Jag förklarade väldigt tydligt vad jag förväntade mig och han sa "nej" minst 5 gånger innan jag gick iväg, men uppenbarligen insåg han väl vad som gällde.


Kommentarer
Postat av: annika

han verkar ju ändå ha tagit det bra att ha fått en lillasyster, som det verkar på det du skriver. här e jag orolig för hur de ska gå för mig när peter jobbar kväll o jag ensam ska lägga nora samtidigt som jag har en bebis... men de måste ju lösa sig på ett eller annat sätt.

2008-06-11 @ 15:11:02
Postat av: Lena

du är duktig du gumman!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback