Minimalism

Den senaste tiden har jag blivit väldigt intresserad av minimalism. Eller, jag har tröttnat på alla grejer. Det finns väldigt många olika bloggar om minimalism och på kvällarna brukar jag surfa runt och läsa lite här och där. Jag länkar till mina favoriter i slutet av inlägget. Det som tilltalar mig mest med minimalism är att istället för att samla på sig massa saker vill man få loss tid till att umgås och göra roliga saker. Själen är viktigaren än prylar. Hittills har vi sålt saker på loppis, slängt en del trasiga saker och i garaget står ca 10 flyttkartonger med saker vi ska skänka till Återvinningen. Det känns så skönt. Just nu har vi det väldigt rent och snyggt hemma sen mäklaren var här. Vi har packat och flyttat det mesta, bänkarna i köket är tomma och ytorna i sovrummet med. Om jag lägger nånting på bänken nu tycker jag att det stör och därför tar jag bort det ganska snabbt igen. Antingen för att kasta det eller för att hitta en egen plats för just den saken.

Dessutom har jag väldigt mycket tid över. Dels
tog jag bort facebook vilket har fått mig att inse hur mycket tid jag faktiskt spenderade där. Otäckt mycket. Och dels så har vi inga saker att fördriva tiden med. Det gör det väldigt enkelt att ta en promenad, skriva en matsedel för nästa vecka eller spela spel med barnen. Det gör det enklare för mig att göra dom roliga sakerna först istället för att börja med att städa eller plocka med alla prylar som bara hopar sig överallt. Jag upplever att jag har färre måsten. När vi nu flyttar in i vårt nya hus ska jag, när jag packar upp, direkt packa ner saker att skänka bort i egna kartonger och köra iväg dom. I en extrem blogg läste jag att man bara ska spara det man skulle rädda från en brand. Lite för extremt för mig, men ändå en rätt effektiv metod. Jag kommer spara lite mer än så såklart, men en hel del grejer har man bara sparat för att man inte gjort sig av med dom. Det låter lite flummigt men jag hoppas ni är med på hur jag tänker.

Minimalism handlar för mig om att fokusera på vad man tycker är viktigt i livet. Och för mig är det viktigt att vara med mina barn (gå en promenad, spela spel, gosa, läsa eller tillverka nånting), kunna göra roliga saker och frihet att kunna göra vad jag känner för, när jag vill göra det. I vårt nya hus vill jag att vi ska ha saker vi älskar, inte sånt som råkat hamna hos oss av nån anledning som vi inte ens själva minns.

Den här helgen fokuserar jag på att vara ledig och göra det som faller mig (eller mina barn) in. Jag är rätt dålig på att vara ledig och ta dagen som den kommer. Jag har gärna en lång att-göra-lista redo för såna tillfällen och nu iochmed flytt och förberedelser inför husförsäljning har det varit massor att göra. Ett tips jag såg om att få in minimalism i vardagen var att min att-göra-lista bara fick ha 3 punkter. Det ska jag börja med när vi har flyttat klart.

Minimalist Mom, becoming minimalist & ett jättebra inlägg på Köpstoppsbloggen med massor med länkar till andra bloggar. Här är ett bra inlägg på en blogg jag hittat till idag, hittills har jag bara läst just det inlägget så det finns säkert fler bra inlägg där.

Nu ska jag sova, imorgon ska jag få fram en matsedel där vi köper så lite "ny" mat som möjligt, vi har väldigt mycket mat i skafferiet, kylen och frysen (jag har inventerat idag).

Kommentarer
Postat av: Nina

Det här var verkligen något att fundera på. Jag märkte ju i somras hur bra jag mådde i min brukares hem, när jag jobbade och där var det ganska minimalistiskt.

Jag har även fått mig en rejäl tankeställare nu när vi håller på och rensar och packar mammas hus. Mamma är en riktig prylsamlare. Hon kan inte slänga något. Det är jättejobbigt att ta reda på, eftersom väldigt mycket (det mesta, faktiskt) fortfarande inte får slängas. Så jag har tänkt att jag måste göra mig av med all skit, så inte mina barn får samma helvete när jag blir gammal.

Jag måste verkligen kolla de där sidorna.

Tack för tipset och inspirationen du gav!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback