Min mål och vägen dit

Nu har jag kört matdagbok några dagar och det har gett resultatet att jag reflekterar mer över vad jag äter. Hemma är det slut på allt godis nu, däremot finns det massor med frukt och nötter-nyttiga mellanmål. Och godare med, faktiskt. För när jag tänker på saken tycker jag ju egentligen inte ens att godis smakar särskilt gott, de första bitarna är goda men sen fortsätter jag äta utav bara farten. På jobbet finns det ofta nåt gratis fika att äta, det kan vara en chokladtårta eller några kantstötta princessbakelser osv. Där har jag glatt mumsat i mig utan någon som helst eftertanke. Trots att det alldeles intill står flera skålar uppställda med jättefin frukt. Nu när jag tänker efter före är det lättare att styra stegen direkt till fruktskålarna.

Mina mål med träningen är att känna mig stark, att kunna jobba utan att få ont i ryggen och att få plattare mage. Den putar lite gravidgulligt nu, vilket är rart om man är gravid, jag tycker dock det är rätt jobbigt att folk i min omgivning tror att jag är gravid trots att jag inte är det...

Hur ska jag nu uppnå mina mål? Jo genom att göra min sjukgymnastik varje dag, jag har en serie övningar som jag egentligen ska göra med ett gummiband. Nu kommer jag istället använda mina 3-kilos hantlar när jag gör dom. Igår körde jag med hantlarna första gången. Jag känner mig jättesnygg när jag kör med hantlarna så det är motiverande ;) Per vecka ska jag: gå 3 50 minuters promenader, simma 1 gång & gå på ett kundaliniyogapass. Jag har ett klippkort på simning som går ut i början eller slutet av februari, jag ska kolla upp exakt när det går ut så jag kanske får simma fler gånger i veckan till en början så jag hinner använda upp kortet. Det är ett klippkort på 10 ggr som kostar omkring 500 kr, vilket jobbet ger i friskvårdsbidrag per termin. Så alldeles gratis simning alltså.

Nu är det bara att jobba,
här får ni kom-igång-pepp! Jag har sparat det här inlägget under mina favoriter så jag kan läsa det igen om jag tappar motivationen.

Kommentarer
Postat av: Farfar

Mellanmål var det va?



Blåbärskeso med banan (1 port)

Blanda 1 dl keso med 1/2 dl blåbär. Toppa med en skivad banan.



Fruktdrink (1 port)

Mixa 1 kiwi, 1 banan med 1 dl mineralvatten och 1 tsk honung. Servera med ett fullkornskex till.



Äpple med vanilj (1 port)

Dela 1 äpple i klyftor och värm i mikron.

Pudra över 1 krm kanel. Smaksätt 3 msk kesella (lätt) med 1 tsk vaniljsocker, servera till äpplena.



Smoothie med kaffesmak (1 port)

Mixa ½ dl kaffe, 1 dl glass (10%), ½ dl lättyoghurt och ½ banan. Häll upp i glas och pudra med 1 tsk kakao.



Fruktsallad med vaniljyoghurt (1 port)

Skiva och blanda banan, äpple, kiwi, mango och apelsin. Ringla över ½ dl vaniljyoghurt (0,5%).

2012-01-16 @ 15:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback