Utmaning!

Jag läser en bra och inspirerande blogg, Katy som har bloggen, har en utmaning den här veckan som går ut på att man får köpa mat för 737,30 svenska kronor (4 st familjemedlemmar). Som jag förstått det är det ett belopp man får som typ matbidrag i USA (förklara gärna bättre om ni har bättre koll än mig). Här är en länk till utmaningen. Nu är det så att jag inte riktigt behöver handla nånting alls eftersom jag precis gått igenom frysen och kollat läget. Vi har mat till ca 15 måltider hemma vad jag kan se. Nån har köpt alldeles för mycket mat den senaste tiden... Kan det vara jag? ;)
 
Här kommer maten vi har att äta:
1) Korv och pasta
2) Köttbullar och stekt potatis
3) Köttfärssås (färdig i frysen) och pasta
4) Köttfärslimpa (färdig i frysen) och kokt potatis
5) Fläskgryta och mathavre
6) Lasangette med hemmagjord köttfärssås
7) Omelett (med tex lök, kantareller, kokt potatis, skinka i)
8) Risotto
9) Soppa: lök & potatis, kantarell, broccoli, spenat
10) Grisstek med potatis
11) Grisskank med potatis
12) Pannkakor
13) Våfflor
14) Ugnspannkaka
 
Så mycket mat!!! Jag blev väldigt förvånad när jag kollade i frysen faktiskt. Vi har inte så mycket mathavre och potatis att det räcker till allt det här, men jag får ju komplettera lite efter behov. Vi har 0 matlådor i frysen just nu så vi behöver definitivt styra upp på den fronten. Så 2 maträtter att laga imorgon, det blir nog nån form av rest-fest med de färdiga grejerna i frysen och sen en lasangette till matlådorna.
 
Till frukost har vi gott om bröd, det var inte länge sen jag bakade. Eftersom jag jobbar mer nu bakar jag 3 sorters bröd när jag ändå är igång: ett morotsbröd, tekakor och limpor. Dessutom har vi risgryn hemma, barnen älskar risgrynsgröt men det är inget jag gör på en vardag precis. Vi har havregryn till gröt och rabarber och äpplen som kan bli kräm. I frysen finns ett paket leverpastej, en stor philadelphia och ett paket skinka. Vi har dessutom massor med tuber med mjukost sen campingen i somras då jag glömde hemma så vi fick köpa dubbla uppsättningar.
 
I grönsaksväg har vi egenodlade morötter (som är rätt små men goda), ett gäng köpe-morötter i kylen, ett halvt salladshuvud, 2 liter tomater skördade i växthuset idag (funderar att prova på hemmagjord ketchup, kom gärna med förslag på vad jag kan göra med dom annars), vi har några påsar med fryst broccoli från bondens marknad och en liten förpackning med hemmaodlade ärtor, fryst köpespenat. Vi har massor med egenodlad gul lök.

Det som behöver köpas under veckan är kanske mjölk, frukt (barnen och jag äter äpplen från trädgården) och kanske en grädde. Till risotton behövs vin. Potatis, om vår egenodlade tar slut, vi har bara ett litet gäng kvar av vår skörd. Vi får nog börja med att göra maträtterna som vi inte behöver handla nånting till och sen får vi se hur länge vi kan gå utan att handla! Jag trodde verkligen inte att vi hade såhär mycket mat hemma.
 
I helgen är det kvarndagen och då kommer min kära svärmor köpa både råg- och vetemjöl åt oss från kvarnen. Det kommer bli bra det här!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback