Världens bästa ungar!

Nu blir det skryt på hög nivå så ni som inte gillar det kan stänga ner direkt ;)
 
Idag fick vi ett mail från Bs fröken med en lista på olika ord som barnen ska känna igen och inte behöva ljuda sig igenom. Det var ord som: i så på du av ja se gå, han hon sen den, säga nära blir m.m. Först ska dom klara de enstaviga, sen de tvåstaviga och sist de trestaviga. Eftersom B läser väldigt bra själv (t.ex. spelinstruktioner för A E m.m.) tänkte jag att det skulle vara kul att skriva dit några skämt-ord också (ord som vi alltid skojat om att barnen ska kunna säga precis när de börjat prata), längst ner på pappret. Orden jag skrev var:
 
nationalencyklopedien
bruttonationalprodukt
ljusrörsarmatur
återvinningsstation
 
Och han läste dom allihopa, det enda som var lite krångligt var nationalencyklopedien, men det var nog mest för att det var första gången han läste det. Duktig va?! Jag är världens stoltaste mamma (det är jag ju alltid men ibland blir man lite extra stolt).
 
Och jag vill ju inte glömma bort A E heller som gjorde lappar till charader i lördags och skrev pingvin, lejon och sombi (zombie). Hon är väldigt duktig på att ljuda ord och bokstavera dom!

Kommentarer
Postat av: Nina

Men åh vilka duktiga ungar du har!! Det är så skönt när det funkar lätt för dem att lära sig läsa, det är så mycket vunnet på det även i andra sammanhang än just läsning.

Tänk Minou, som inte lärde sig läsa på riktigt förrän hon var 9½år, vad mycket som blev jobbigt för henne i skolan, både då och långt efter. Att kunna läsa är nog viktigare än man tror, i dagens samhälle. Jag blir så glad att det går bra för dina finingar <3

Svar: Tack Nina!
Ja men 9½ år är ändå ok, det finns många som inte kan läsa alls trots många fler år i skolan och tänk hur deras framtid ser ut. Sen tänker jag att på en del områden är man starkare och på en del områden svagare, en del har lättare för ämnena man förväntas prestera i på skolan medan andra är ju superduktiga på andra saker som inte mäts och bedöms på samma sätt. kram
Cattis

Postat av: Gisela

Wow, det är ju ord som många vuxna har svårt för att läsa! Barn som har lätt för läsning har många fördelar i skolan. Mina två stora har varit varandras motsatser den stora har dyslexi och har fått kämpa igenom hela sin skoltid, medans lillasyster ögnar igenom läxböckerna lite snabbt och får ändå bra betyg.

Svar: Så var det för mina kusiner också, totalt olika. Jag hoppas att skolan ska kunna bibehålla hans intresse för läsning bara.
Cattis

2014-02-05 @ 08:55:37
URL: http://www.elisborg.blogg.se
Postat av: Tess

Jösses, ja det ska du verkligen vara stolt över. Jag som själv har svårt att säga nationalencyklopedien och har gått på denna jord i 42 år :D

Jag har inga egna barn men ett underbart gudbarn som ständigt förvånar mig och har gjort ända sedan han kom hem från BB och gapskrek när han la ögonen på mig. 10 år senare blir jag fortfarande paff över vad han kan kläcka ur sig ibland.

Svar: Jag stakade mig också när jag skulle läsa det så min son och jag ligger på typ samma nivå uppenbarligen ;) Tack för din kommentar.
Cattis

2014-02-05 @ 14:22:57
URL: http://ungstark40pluss.wordpress.com/
Postat av: Susanne Jonsson

WOW att kunna läsa så svåra ord!! Vilken kille!! Jag förstår att du är stolt!

Svar: Tack :)
Cattis

2014-02-06 @ 14:36:29
URL: http://www.exselor.blogg.se
Postat av: Farfar

När kommer de till Ecklesiastikminister :-).

Jag läste aldrig läxorna, men fick fina barnbarn I allafall;-)

Svar: Ha ha vad sa du, sa du? Det får du nog träna in med dom isåfall :) B behöver faktiskt inte läsa så mycket läxa, han får läsa lite annat istället, typ baksidan på mjölkpaketet, en sida i Harry Potter eller nåt annat för om han läser läxan mer än en gång sitter han bara och himlar med ögonen...
Cattis

2014-02-08 @ 22:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback