Pizzabullar 16 st

Till degen:
50 gram jäst

3 dl mjölk

3/4 dl smör- och rapsolja
2 msk flytande honung
8-9 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ägg att pensla med.

Till fyllningen
:
2 dl tomatsås
200 gram rökt skinka
2 dl riven ost
oregano

Rör ut jästen i den kalla mjölken  (om du ska grädda direkt kan du värma mjölken fingervarm). Tillsätt övriga ingredienser och knåda i 10 minuter. Låt vila under bakduk i en kvart.

Dela degen i 2 delar. Kavla varje deghalva tunt (ca 30 x 40 cm).

Bre tomatsås över degen. Tillsätt skinkan, strö över ost och oregano.

Rulla ihop degen och skär varje rulle i 8 skivor. Lägg skivorna i bullformar och platta till lite.

Pensla med ägg och strö över oregano (detta gör du precis innan du ska grädda läs nedan).

Antingen låter du bullarna jäsa ca 15 min och grädda sedan 12-15 min i 225 graders värme. Eller frys in bullarna en och en (när de fryst kan du lägga dom i en påse). Dagen innan du ska äta bullarna tar du ut dom, lägger dom på bakplåtspappersklädd plåt och har över plastfolie. Låt stå i kylskåpet över natten, pensla och ha på oregano. Grädda sen som ovan.

Jag tog 6 dl vetemjöl och sen resten grahamsmjöl, rapsolja när det var smör- och rapsolja (vad är egentligen meningen i receptet?), tog socker istället för honung. Det är bara att använda det som finns hemma. Och man måste ha superextrastora formar om det bara ska bli 16 bullar, jag använda vanliga formar och fick minst dubbelt så många bullar.

Receptet kommer från Icas "Buffe"-tidning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback