God matdag

Idag har vi ätit jättegod mat. Stuvade makaroner och falukorv (falukorv för 4:e dagen i rad, jag skojar inte) till lunch. Jag har aldrig gjort stuvade makaroner förut, det var en av min favoritmaträtter när jag var liten. Binning tyckte att det var ok, huvudsaken för honom är falukorven. Igår kväll gjorde jag en kladdkaka också, den har vi käkat upp nästan allt av idag. Den blev så bra, jag har ett gammalt recept som jag brukar använda men det blir aldrig riktigt bra eftersom jag inte vet hur länge kakan ska vara inne i ugnen.

Här kommer det perfekta kladdkakereceptet:

100 gram smör
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 ägg
1½ dl vetemjöl
eventuellt mandelspån

Gör såhär:
1) Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret i en kastrull.
2) Ta kastrullen från plattan och häll i socker, vaniljsocker, salt och kakao. Blanda. Sockerkornen hjälper till att mosa kakaoklumparna.
3) Rör ner ett ägg i taget. Tillsätt mjölet och blanda till en härlig smet. Smaka!
4) Häll smeten i smord och bröad form, prova med mandelspån istället för ströbröd.
5) Grädda i ugn i knappa 20 minuter. Skaka lätt på formen så ser du om kakan är klar. Gungar den alltför mycket får du ge den några minuter till.

Receptet kommer från "Sannas kafferep" av Sann Töringe.

Kommentarer
Postat av: annika

ha! de e precis samma recept som jag går efter! =) fast jag brukar ev ha jordnötter i, eller hackad choklad. fast nu har jag inte kunnat göra kladdkaka sen vi har den här jävla skitugnen från 70-talet i huset vi hyr, kakan blir bränd i kanterna o kletig i mitten.... så de blir kladdmuffins istället.

2008-02-20 @ 17:02:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback