Förlossningen och första dygnet

Torsdag kväll kl. 21.35 började jag få sammandragningar var 5:e minut, vi åkte mot BB vid kl.00.30. Först lämnade vi Binning i Stjärnorp och vi kom väl till förlossningen vid kl.1.10 ungefär. Då var jag öppen 4 cm och allt var helt ok, smärtan uthärdlig och sådär. Pekade med hela handen på barnmorskestudenten och sa bestämt att hon absolut inte skulle få göra några undersökningar (Henke sa att dom såg jätteförvånade ut). Omkring kl.3 fick jag värkar och då ville jag ha lustgas för det var inte riktigt lika lätt att anda sig igenom. Jag satt upp/ gick omkring/ stod på knä/ stod upp/ satt på en boll och snurrade och allt möjligt. Förra gången låg jag ju still hela tiden p.g.a. droppställningen + lustgasen. Kl. 6.45 fick jag krystvärkar och krystade 2 gånger, sen var hon ute. Skönt!! Hon kom kl.6.59 och var helt blå för hon hade legat och tryckt på nåt speciellt sätt när hon skulle ut. Ava Estelle hade båda händerna vid huvudet när hon kom ut, hon har ett blåmärke på ena handen och två sår på andra. Hon fick normal färg snabbt och ville nästan äta på en gång. Hon sa inte alls mycket, Binning var helt tyst när han kom ut och Ava Estelle gnydde lite, men inte mer. Jag hade en liten bristning som inte behövde sys, skönt att slippa det.

Kl.10.30 var jag duschad och klar, sa till att vi ville åka hem. Läkaren kunde komma tidigast kl.13 och kolla på henne för barnet måste vara 6 timmar, det är nånting med hjärta och lungor. Sen efter kl.13 var det såklart fullt upp på barnavdelningen och vi fick vänta till kl.15.20 ungefär men sen fick vi äntligen klartecken att åka hem. Allt var bara bra med prinsessan. Hon hade ätit, sovit och bajsat under dagen. På vägen hem stannade vi på Ica Maxi och handlade blöjor m.m. Vi stannade hos Solla också.

Vi hann vara hemma en liten stund innan Binning, Eva och Lasse kom med pizza. Madeleine och Victoria kom också. Victoria var helt plötsligt rätt stor, för att inte tala om hur stor Binning är. Vi är ändå mest förvånade över att Ava Estelle är en sån liten bäbis, Binning vägde ju 4310 gram när han föddes mot hennes 3600.

Vi gick och la oss vid kl. 19.30 eftersom varken jag eller Henke sovit nånting under natten. Binning hade också sovit dåligt efter att blivit väckt mitt i natten och skjutsad till farmor och farfar. Ava Estelle har mumsat mest hela natten, efter midnatt blev det lite bättre och då sov hon några fler timmar i sträck. Som mest 3 tror jag. Binning vaknade vid kl.6.15 och då var jag redan vaken. Ava Estelle har bajsat och kissat på morgonkvisten så allt är som det ska på den fronten också.

Framöver ska vi väl städa iordning lite mer här (det är typiskt att hon ska komma när jag inte städat på ett par dagar). Henke har diskat och jag ska sätta igång en maskin med tvätt. Vi behöver verkligen dammsuga.

Kommentarer
Postat av: annika

när va de du va beräknad till? va skönt att allt gått bra.

2008-03-29 @ 13:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback