Cheesecake!

Nu har jag gjort en cheesecake till helgens grillfester. Om det nu blir fint väder, om nån vill komma osv... Men det ordnar sig alltid!!

Kola- och citroncheesecake

Till bottnen:
10 digestivekex
50 gram smör
Krossa kexen, smält smöret och blanda ihop allt. Klipp till en rundel av bakplåtspapper till din form med löstagbar kant. Tryck sen ut smulorna och grädda bottnen 5 min i 175 graders värme.

Till fyllningen:
3 ägg
1½ dl socker
3 dl vispgrädde
saft från en citron (eller lime)
2 dl creme fraiche
kolasås
Dela äggen, vispa äggvitorna till ett fast skum. Ta en egen skål till grädden och vispa den (grädden alltså, inte skålen). I en tredje skål (den största) vispar man äggulorna och sockret pösigt. Blanda i citronsaft och creme fraichen, efter det grädden och till sist äggvitorna.
Häll i ca 1 cm fyllning, ringla över kolasås, 1 cm fyllning, kolasås igen osv (brukar bli 3 lager av varje). Avsluta med ett lager kolasås. Viktigt att inte blanda i kolasåsen för då skär det sig.
Spexa gärna lite o gör ett roligt mönster sista omgången med kolasås. Jag gör en ospexig spiral, men det blir jättefint. Ställ in cheesecaken i frysen i minst 6 h, ta fram en stund före servering.

Receptet har jag fått av Sollas dotter Maria. Tusen tack till henne, för det är en supergod cheesecake!

cheesecake


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback