Piroger...



"Kavla ut rundlar ca 15 cm i diameter", jag tänkte att det blir fint med lite hembakta ojämna kanter.



I fyllningen är det en konservburk majs, en konserv med champinjoner som jag mixat för att inte Henke och B ska märka av bitarna (jag gillar inte heller majs, men slipper man tugga den känner man inte så mycket smak tycker jag) två morotter och en gul lök som jag rev på rivjärnet + två vitlöksklyftor som fått gå genom vitlökspressen. Sen är det ungefär 600 gram köttfärs och en förpackning med krossade tomater, några skvättar soya. Jag ska göra "bara" köttfärsen nån dag också, för den var jättegod. Kryddor jag hade i: örtsalt, vit- och svartpeppar, grönsaksbuljong, oregano. Tror det var dom, kör lite på känn så blir det bra.



Degen är gjord av ett paket jäst, 5 dl ljummen mjölk, 2 tsk salt, 10 dl vetemjöl, 3 dl grahamsmjöl, ½ dl olja. Jag tog lite mer grahamsmjöl för det gillar jag bättre än vanligt mjöl, det blir frasigt och gott. Pensla pirogerna med uppvispat ägg och grädda dom 8-10 min i 225 graders värme.


Kommentarer
Postat av: Anonym

de där ska jag lätt göra! såg jätte gott ut!

har ingen aning om vem du är förresten men läser din blogg lite då å då, såg eran bild i tidningen oxå så äntligen har jag fått svar på min fråga vart du befinner dej i vårt avlånga land :)

2008-06-01 @ 23:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback