Mmm potatisgratäng och fläskfilé

Vi har precis ätit kvällsmat här, jag gjorde potatisgratäng med mycket vitlök (rimlig mängd om du frågar mig: 3 klyftor är väl lagom)?! Fläskfilén stekte jag, hade på ett gäng skivade champinjoner (måste spara sista burken med kantareller till jul), sen hällde jag på lite balsamvinäger och det sista rödvinet jag hade. Det fick i pricip koka bort, sen hade jag på 2,5 dl grädde och lite soja. Det fick puttra i typ 5-10 minuter. Det blev jättegott! Jag hade på salt, vit- och svartpeppar när jag stekte fläskfilén bara...

Annars håller jag på med min första surdeg, den lever!! Jag är oerhört imponerad och det var så lätt att göra den också! I torsdags kväll hällde jag ihop 2 dl kallt vatten och 2 dl rågmjöl i en glasskål, meningen var egentligen att jag skulle mata den igen på fredag morgon men den verkade inte vara igång så jag ställde den på en varmare plats och väntade tills imorse. Då fick den samma som första gången. Och nu står den och bubblar! Ska väl baka ut den imorgon och se hur det blir, spännande! Jag kanske blir surdegsfrälst nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback