Husmorsornas mummakyckling

Emma Hamberg och Anette Rosvalls fantastiska kyckling:

3 dl matyoghurt
2 rejäla bitar färsk riven ingefära
4 hackade vitlöksklyftor
½ tsk chili
1 ½ msk kardemummafrön (eller malen kardemumma)
rivet skal av 1 citron
½ msk svartpeppar
salt + 1 tsk socker
4 rejäla kycklinglår eller klubbor (jag tog kycklingfileér)
3 msk neutral olja
1 burk kokoksmjölk (400 g)

Fram med mixern och mixa yoghurt, ingefära, vitlök, chili, kardemumma, citronskal, svartpeppar, salt och socker. Fint! Häll såsen över kycklingen och låt den riktigt gnida in sig i den goda röran. Värm oljan i stekpannan eller woken. Bryn kycklingen tills den får färg på alla sidor och bredder. I med kokosmjölken. Låt godsakerna koka ihop i ca 10 minuter. Smaka av. Kanske behövs det mer salt eller svartpeppar? Eller chili? Servera med råris, en Mango lassi och en grönsallad.

Jag hade ingen citron sist så jag hoppade över den. Kryddorna slänger jag i på en höft och oftast tänker jag att det är ju faktiskt nån annan som hittat på receptet från början. Så det blir lite som det blir. Husmorsornas bok kan jag verkligen rekommendera, det är lätta, bra recept på vardagsmat. Inget krångel utan bra, fin mat. Det är den enda kokbok jag haft såhär mycket användning för. Använder den flera gånger i veckan, ibland bara som inspiration för att få ny lust att laga god mat och ibland använder jag recepten rakt av. Försöker prova sånt jag inte gjort förut också...

Kommentarer
Postat av: fiali

AH, låter som ett gott recept! nu är din blogg sparad som en favvo hos mig, man kanske ska göra egen en vacker dag? tack för inspirationen. :D

2010-02-22 @ 18:13:15
Postat av: Camilla

glömde skriva att vi köpte "hot rod ölen" på systemet i gävle, den är god :)

2010-02-22 @ 21:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback