Veckans mat

Måndag lunch: Panerad rödspätta, kokt potatis, bearnaisesås & rårivna morötter
middag: Hemmagjord pizza och pizzasallad
Tisdag lunch: Förhoppningsvis får vi mat hos Sarah och Milton när vi hälsar på dom :)
middag: Rester (rödspätta + pizza)
Onsdag lunch: Köttfärslimpa, kokt potatis, pizzasallad
middag: Pannkakor
Torsdag lunch: Tacopaj
middag: Soppa (barnens favoriter är kött- resp. morotssoppa så nån av dom) + bröd
Fredag lunch: Makaronilåda
middag: lammrevben (experiment), ugnsbakade morötter, champinjoner och potatisar.

I helgen jobbar jag så då får min käre man fixa vad han vill.

Recept:
Pizzadeg
25 g jäst
1½ dl ljummet vatten
2 msk olja
½ tsk salt
4½ dl vetemjöl (jag ersatte 1 dl med rågmjöl)
Lös upp jästen i vattnet, blanda allt. Jäs 1 timme. Kavla ut på en smord plåt, ha på dina favoritingredienser (vi kommer ha tacosås, ost & skinka på). Grädda i mitten av ugnen i 225 grader, 15-20 min.
Receptet kommer från min mans moster Monica vid min svärmor.

Pizzasallad hittar ni
här.

Panering till rödspätta: först vänder jag dom i mjöl, sen uppvispat ägg och sist i ströbröd (vilket tog slut idag så jag fick skarva med mortlat knäckebröd), citronpeppar och sesamfrön. Jag steker spättorna i mycket smör på medelvärme tills dom är gyllenbruna och fina.

Köttfärslimpa
500 gram lamm- och nötfärs
lite kryddor man gillar, jag brukar ta salt, vit- och svartpeppar, paprikapulver
1 finhackad gul lök och kanske lite vitlök
Blanda allt och forma till en limpa i en smord ugnsform. Kör i ugnen tills den fått fin färg. Blanda iordning buljong (buljongtärning+vatten) som du häller över limpan. Sen måste man ösa några gånger så limpan blir saftig och god. Skyn kan du använda istället för sås sen.
Om man gillar ärtor, majs och sånt kan man såklart ha i det eller spexa loss med andra fyllningar typ fetaost, nån svamp eller så. Fantasin sätter gränsen.

Kommentarer
Postat av: Nina Liljedahl

När jag börjar jobba och får ett schema att gå efter, ska jag också göra matsedel. Det är ju så jobbigt att komma på vad man ska äta om man ska hitta på det samma dag. Men nu har jag ingen organisationsförmåga, skyller på omständigheterna. Men sedan, då SKA jag skärpa mig...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback