Hjälp!!!

Igår gick jag igenom kylskåpet, skafferiet och frysen. Idag har jag skrivit en matlista för nästa vecka. Om jag handlar det som står på köplistan här neranför kan vi laga minst 7 middagar.

Min köplista inför nästa vecka:
8 körsbärstomater
vitkål
8,5 l mjölk
disktrasor
falukorv (jättebilligt på Coop den här veckan 800g för 15 kr)
ost
morötter
frukt (äpplen)
tomater
gurka

Vi har snart slut på grönsaker också, då funderar jag på att göra en stor omgång med pizzasallad. Vi äter alltid samma grönsaker: morot, gurka och tomat (ibland köper jag sallad men den äter vi aldrig upp). I den ordningen. Jag gillar alla grönsaker, barnen är lite si och så. Vitkål gillar alla och
pizzasallad (vi hoppar över den italienska salladskryddan) är en favorit så det kan vara ett bra sätt att få i oss andra grönsaker än våra vanliga. Dessutom är ju vitkål väldigt billigt och odlas i Sverige.

Det jag behöver lite hjälp med är vad vi kan göra med allt vi har i skafferiet. Vi har mängder med mat där t.ex: buljong, couscous, bulgur, basmatiris, jasminris, champinjoner, gröna linser, röda linser, ett par dl penne, lasagneplattor, tacosås.

Om nån har ett bra brödrecept som innehåller fler av följande: Rågmjöl, dinkelmjöl, rågkross, vetekross, grahamsmjöl, vetekli, skulle jag vara väldigt tacksam om Du delar med Dig av det. Eller om Du vet en bra receptsite där man kan skriva i några ingredienser man har hemma och sen vips kommer det fram ett recept som passar just mig. Jag vet att det finns nån sån som ska vara riktigt bra, men jag kan inte hitta den själv...

Jag vill helst inte köpa så många fler ingredienser heller för att krångla till det lite. Vi har väldigt mycket kryddor hemma som man säkert kan använda för att göra maten lite roligare bl.a: oregano, chili, paprikapulver, svartpeppar, vitpeppar, citronpeppar, vallmofrön, gurkmeja, cayennepeppar, kanel, spiskummi, koriander, ingefära, muskotnöt, kardemumma, lagerblad, senapsfrö, tacokrydda, kryddpeppar, kummin, anis, fänkål.

Matsedeln ser ut såhär:
Söndag: Fläskfilé, potatis och morötter i ugn.
Måndag: Ost- och skinkpaj, spenat- och fetaostpaj (jag brukar alltid göra två pajer samtidigt för det är enkelt och smidigt när man ändå mixar ihop en deg kan man lika gärna göra två).
Tisdag: Kycklingklubbor, fullkornscouscous och grönsaker
Onsdag: Rester, ev. pannkaka om det inte finns några rester. Det finns också en omgång färdiga köttbullar i frysen som man kan äta med nånting vi har hemma, t.ex. lite pasta, eller spexa till det med nånting som "inte alls passar till" som couscous eller bulgur.
Torsdag: Henke lagar mat (=pizza).
Fredag: Falukorv i ugn med senap, äpple och ost, potatismos, grönsaker.
Lördag: Hemmasnickrat recept med inspiration av Husmorsorna fast mitt är lite enklare än deras. Kycklingfilé med koriander, ingefära och kokosmjölk, ris och grönsaker.
Söndag: Våfflor
Måndag: Rödspättafileér (från frysen), kokt potatis, bearnaisesås och rårivna morötter
Tisdag: Korvstroganoff (från förra veckans falukorv), ris och rårivna morötter.

Och varför gör jag en matsedel då? För att spara pengar och använda det vi har hemma. Det står en hel del på hyllorna som vi bara använt enstaka gånger och jag vill inte slänga det vi redan köpt.

Kommentarer
Postat av: Nina

Vad duktig du är som går igenom vad ni har och försöker använda upp det. Det är ju så lätt att saker blir för gamla och så måste man slänga dem.

Jag borde ta och göra detsamma. Kanske skriva en lista på vad som finns i frysen/skafferiet och sedan stryka dem allt eftersom man använder upp dem.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback