Min relation till godis

När det är fest, om jag är ledsen eller glad, om jag är stressad eller trött eller vad som helst. Godis finns där i alla lägen och oavsett vad som händer omkring mig så blir jag sugen på godis. Det känns knäppt faktiskt. Vad är det viktigaste med helgen? Lördagsgodis? Matdagboken får mig att tänka efter innan jag äter nånting, vilket jag inte gjort på ett bra tag utan istället köpt den där godis- och chipspåsen (ja oftast båda två faktiskt) utan att tänka efter och ätit upp båda såklart.

Nu när jag hela tiden skriver upp vad jag äter reflekterar jag över vad jag väljer att äta redan innan jag äter det. Och det känns bra. Fast jag börjar också fundera över vad jag ska äta som är riktigt, riktigt gott. Vad äter man på helgen om man inte vill äta godis? Och varför är det så viktigt med lördagsgodis (ersätt lördag med vilken dag som helst i mitt fall). Det känns som att nånting fattas om jag inte får mitt lördagsgodis, jag är så van med att alltid äta nånting gott att det blivit till ett måste. Och det är varken roligt eller nyttigt.

Jag försöker äta mer regelbundet nu, med mellanmål mellan måltiderna och då gärna frukt. Jag tar gärna emot tips på bra och nyttiga mellanmål om ni har några! Det jag själv kan komma på är: kokt ägg, fruktsallad, macka, frukt eller grönsak. Som ni ser behöver jag verkligen era tips för listan blev rätt kort...

 

 


Kommentarer
Postat av: syster/moster sarah

Idag kände jag fredagskänslan komma över mig när vi var på affären när var och varannan lassar upp godis, chips och bakverk på bandet. Vi köpte inget sånt, jag vart väldigt sugen och tänkte : vad ska jag äta för gott? Det är säkert gott en stund, men sen skulle jag säkert få dåligt samvete över att misslyckades så fort. Jag börjar känna att jag kanske äter lite popcorn ikväll, inget annat. Sen kanske jag kan fundera på att få välja ut 1! sak eller sort att äta nästa helg, under en dag. Då ska jag bara fokusera på det, inte glufsa framför tvn eller nått annat!



Lycka till och stå emot!!

Kram!

2012-01-13 @ 18:46:09
Postat av: NIna L

Är det någon slags nyårslöften som systrarna ERiksson gett ;) ?

Sv: vi åkte till C för att slemproppen hade gått. Vis av tidigare erfarenhet visste vi att det skulle sätta igång rätt snart då. Så vi hade inte åkt just nu om det inte hade varit för förlossningen. Jag har tagit ledigt från jobbet den här veckan i o m det.



Jag ska försöka få in bilderna som skulle varit till blogginläggen. Det är lite dålig täckning här, men nu har jag hittat ett ställe där jag har tre streck som visar täckningen.

Postat av: NIna L

Vad bra med matdagbok! Jag har hört att det är en viktig del av viktväktarnas metod.



jag åkte till C i tisdags när slemproppen hade gått. Vid tidigare geaviditeter har det tagit mellan en och tre dagar efter det till det har satt igång. Jag ville inte riskera att förlossningen skulle aätta igång och att jag inte skulle hinna fram i tid så hon fick vara utan Mattias då.

2012-01-13 @ 22:13:58
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Postat av: NIna L

Ooops, trodde inte första kommentaren kom in....

2012-01-13 @ 22:16:10
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Postat av: syster/moster sarah

vi inspirerar varandra Nina :)

2012-01-13 @ 23:18:36
Postat av: NIna L

Vad duktiga ni är!!



Cattis, Flora är jättesöt! Jag har fortfarande inte sett henne i verkligheten, men fotona bådar väldigt gott.

2012-01-14 @ 11:40:32
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Postat av: Lena

Kesella med jordgubbsmak och lite nötter i det!

2012-01-15 @ 22:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback